


א. בניה בשטחים הפתוחים ביער ירושלים- יקרה בעשרות מונים מאשר בנייה במסגרת עירונית קיימת עקב עלויות של הקמת התשתית וההשקעה הממשלתית. קיים פער של עד 300% בין עלות הקמת יחידת דיור ביישוב כפרי חדש, לעומת עלות הקמתה בשכונה בעיר . ב. קימות עתודות קרקע לבניה בתוך העיר ירושלים- ישנן תכניות בניה רבות בשכונות העיר הקיימות! תכניות הבניה החדשות הינן מחוץ לתכנית המתאר המוסדרת של העיר, שמטרתה לתת מענה להתפתחות העיר תוך ראייה כוללת ורחבה על מכלול ההיבטים (חברתיים,כלכליים וסביבתיים). ג. פרבור ירושלים יחליש את שכונות מרכז העיר – הקמה של ישובים ושכונות פרבריות בהרי י-ם יגרמו לעזיבה של אוכלוסייה אמידה ומשכילה משכונות מרכז העיר (אפקט "גריפת השמנת"). תהליך זה יעמיק את אי השוויון בבירה, יגדיל את הפערים באיכות השירותים הציבוריים. ד. דיור בר השגה לצעירים וסטודנטים – ירושלים נלחמת על מנת לשמר אוכלוסיית צעירים וסטודנטים, בעוד העיר חסרת פתרונות דיור יעילים שישרתו את צרכיהם. תכניות הבניה בהרי ירושלים, לא רק שאינן פותרות את מצוקת הדיור לאוכלוסיית הצעירים, הן אף פוגעות בסיכוי להשאיר בעיר אוכלוסיה זו. ה. עדיין לא נבחנה הכדאיות הכלכלית אל מול חלופות קימות אחרות!
הותמ"ל, הינה ועדה ממשלתית, המרכזת בידי חבריה כוח רב. בסמכות הועדה, שאינה כפופה או קשובה לצרכי העיר ירושלים, לאשר תוך חודשים בודדים תכניות בניה נרחבות בעלות פוטנציאל הרסני לעיר ולסביבתה. 'מגמה ירוקה' התנגדה להקמת הותמ"ל מתחילתה, בשל הפגיעה בהליך דמוקרטי תקין ובשל הפגיעה בשקיפות עבודת הועדה. אין במסגרת חבריה את נציגי ארגוני הסביבה או נציגי הצעירים והסטודנטים. תמוה עוד יותר כי לותמ"ל ועדה ביקורת להשמעת התנגדויות, אשר בראשה עומד יו"ר הותמ"ל בעצמו.
ו. ריאה ירוקה בלב העיר – ירושלים מוכרת ע"י המשרד להג"ס כעיר מוכת זיהום, פגיעה בשטחי יער י-ם, המשמש כריאה הירוקה של הבירה, יביא להתדרדרות נוספת באיכות האוויר. ז. אתרי מורשת, ארכיאולוגיה והיסטוריה – הבנייה באזורי פנאי תיירות ומורשת תוביל לפגיעה אנושה בערכי מורשת ונכסים טבע דוגמת הסטף, שביל המעיינות מורדות הדסה, רכס לבן. ח. פגיעה במארג האקולוגי – בניית 40,000 יח"ד בהרי י-ם תפגע באופן אנוש ברשת המסדרונות האקולוגים המאפשרים מעבר מיני בע"ח וצומח המאפשר את הישרדותם, פגיעה במסדרונות עתידה להכחיד מינים שונים הייחודים להרי ירושלים. ט. פגיעה באקוויפר ההר – צמצום שטחי חלחול המים לאקוויפר ההר, דבר העלול לגרום לירידה באיכות וכמות מי השתייה באקוויפר. י. תלות בתחבורה פרטית מזהמת – תהליכי פרבור הסותרים את הוראות תמ"א 35, גורמים לעלייה בתלות בתחבורה פרטית יקרה ומזהמת. במקביל להקמת מתחם הדיור ההרסני מתוכנן "כביש הטבעת", אשר עלותו הכלכלית גבוהה ביותר, הקלתו על עומסי התנועה מוטלת בספק והינו עומד בניגוד לתפישת קידום תחבורה ציבורית יעילה ע"פ החלטות הממשלה.