ניו מדיה
ניו מדיה
חוקי עשה ואל תעשה בכתיבת פוסט ויראלי

השתמשו בחמשת המ"מים: מי, מה, מדוע, מתי, מקום – כדי שכתיבה תהיה אינפורמטיבית הטקסט צריך לכלול את חמשת הממים: שר האוצר אמר אתמול בנאומו בתל אביב שיש לטפל בשכבות החלשות (כי צריך).

  • פסקאות קצרות מבוססות ראשי פרקים – ככל שהמטרה שלכם היא יותר מורכבת ויש לה יותר סעיפי משנה או מתפצלת ליותר עשיות, כך היכולת להעביר מידע כולל על מה שעושים הולכת ופוחתת. לכן תמיד עדיף לתקוף נושא בודד או שניים מקסימום. הכי טוב שיהיה מוגבל ל 250 ובמקסימום 400 מילים. כל נושא מחולק לפסקה. פסקה של יותר מ 4 משפטים היא ארוכה מדי. משפטים קצרים טובים ממשפטים ארוכים. בפייסבוק צורה חשובה לפעמים יותר מהתוכן, גם אם רושמים טקסט של 500 מילים זה יופיע כבלוק. לכן קודם כל לרשום את זה בוורד ואז להעתיק לפייסבוק. ולשים שני אנטרים בין כל פסקה.
  • פשוט פשוט פשוט – כתבו כמו שאתם מדברים.
  • עיקר וטפל – למגמה ירוקה למשל יש הרבה אינפורמציה, לכן יש דברים שמטבעים יהיו בחוץ. להתעסק בעיקר, בשורש הדברים, לא להפגין מידע, לא להתחכם, לא לנסות לדבר על כל הסוגיות ביחד.
  • סייגים הם צרה צרורה – כל פעם שאומרים "אבל", או "עם זאת" הטקסט מסתבך ומאבד אפקטיביות.
  • קראו שוב לפני שאתם שולחים – כדי לבדוק שזה עושה את מה שהתכוונתם שזה יעשה.
  • להביא תמונה – לתמונה יש אופציה של edit – אפשר לערוך אותה אחרי שמעלים.
  • להוסיף לינק לעצומה.

בדקו האם הטקסט שכתבתם אפקטיבי, האם הוא:

מעורר הזדהות / נותן מידע מוצק / מגיע מתוך פנייה אישית / נוגע ברגשות עמוקים / מציע פתרון חלופי / מצחיק / חצוף – תעוזה / יש בו חיבור חזק בין ציבורי לפרטי / קוהרנטי / ממציא שפה / מרגש / חזרתי / משלב – נגיש / שיתוף – פנייה / מכעיס / מגיע בתזמון טוב / קצר / מגדיר אויבים / מעורר פרובוקציה (פרובוקציה עובדת אבל אורך החיים שלה קצר) / מקורי / רגיש / מעורר חמלה / מציג תפיסת צדק/ אחר: ____

ממה כדאי להמנע? חוקי אל תעשה:

  • – צמצמו למינימום את שגיאות הכתיב / הגהה
  • – אל תטעו בעובדות
  • – אל תכתבו בז'רגון מקצועי אלא אם אתם רוצים שלא יבינו אתכם
  • – אל תנסו להרשים אף אחד: זו מוטיבציה רעה שמובילה לשגיאות מביכות
  • – אל תחפרו: ככל שתרדו רזולוציות בכתיבה שלכם, גדלים הסיכויים שתעייפו את הקורא
  • – דברו חלש – כשיש לך טיעון טוב אתה לא צריך לצעוק אותו. נימוס עובד. כתיבה לא מתלהמת, לא מרחיקה, לא קיצונית – עובדת
  • – אל תכתבו טקסט שמתייחס לטקסט אחר אם לא יודעים מה היה בטקסט האחר.
  • – לא להשתמש בלינקים ולהניח שמישהו ילך לקרוא ויחזור – אם כבר, לשים לינק רק בסוף.
  • – אל תכתבו סביל: סביל פורם את הקשר עם הקורא. פועל פעיל הוא אקטיבי, שעושה וגורם לדברים לקרות. בפעיל יש אחריות, בסביל יש למי נעשה. יש מוחלשים, מול מוחלש יש מחליש.
  • – אל תכתבו: "כאמור", "כפי שציינתי…"
  • – סימני קריאה הם לא כיון טוב – סימן קריאה אומר צעקה
  • – הימנעו מאנגלית כשאתם יכולים (אתם מאבדים קהל) ומהמעבר בין עברית לאנגלית.
  • – בולטים- לשמור על סגנון אחיד, לה להגזים. להחליט אם שמים נקודה בסוף המשפט או לא. וגם להחליט אם עובדים עם פועל או שם פועל (שם פועל: לעשות, לאכול, לישון) שם פעולה (עשייה, אכילה).