תקשורת ודוברות
תקשורת ודוברות
תבנית לתכנית תקשורת אסטרטגית

השתמשו בתבנית זו כדי ליצור טיוטה של תכנית תקשורת והסברה למאבק שלכם. הדובר יעבוד בצמוד לאנשי צוות נוספים מהתא (קמפיינר, לוביסט, קמפיינר ניו מדיה, רכז קשרי קהילה) כדי לוודא שה"מכונה" כולה מכוונת למטרה משותפת.

מטרות:

[לקחת את המטרות מתוך סעיף המטרות מתוכנית העבודה של הקמפיין]

קהל יעד: למי אתם זקוקים לצדכם כדי להשיג את מבוקשכם? 

[לקחת את קהל היעד מתוך סעיף קהל היעד מתוכנית העבודה של הקמפיין].

קהל היעד למסר שלכם עשוי לכלול: מחוקקים, מצביעים, מעצבי דעת קהל, מנהיגים קהילתיים, דתיים, נשים, צעירים, להט"בים, סטודנטים, גמלאים, עובדים זרים ועוד.

אם טכנאי שירות ביתיים הם קהל היעד, שווקו את הסיפור שלכם למדור "הבית" של העיתון המקומי, או לכתב עת מקצועי בנושא. אם תושבים מקומיים חשובים לכם, כוונו את המאמצים למדור החדשות המקומיות בעיתון ולביטאונים הקהילתיים, כולל כלי תקשורת מגזריים העשויים לשרת שכונות שמושפעות מהעניין. היעד שלכם הוא פוליטיקאים מקומיים? אם כן, ערכו אירוע תקשורתי על מדרגות בניין העירייה.

זהו את החדשות שלכם: מה מיוחד במאמצים שלכם? מה הם ההקשרים החדשותיים?

אל תבזבזו את זמנם של העיתונאים על דברים שאינם בגדר חדשות. אילו דוחות, סקרים או ניירות עמדה אתם יכולים להפיק ולהפיץ כדי לספק נקודת מבט חדשה? אילו אירועים תקשורתיים המשדרים חדשות אמִתיות אתם יכולים להפיק? איזה מידע אתם יכולים לספק כדי להציג זווית שונה של הסיפור?

באילו מההקשרים החדשותיים הבאים אתם יכולים להשתמש כדי לעשות את הסיפור שלכם ראוי יותר לפרסום?

  • – הודעה חדשה
  • – מגמות, נתונים ומספרים
  • – תיאור סיפור ארצי במונחים מקומיים (ולהפך)
  • – עניין אנושי דרמטי
  • – מחלוקת ציבורית
  • – ביקורתי כלפי הממסד
  • – זווית חדשה לסיפור ישן
  • – ציון דרך
  • – קישור ללוח השנה
  • – פרופילים ואנשים
  • – אירוע מיוחד
  • – ענה והגב
  • – ידוען

נסחו את מסגרת הנושא שלכם: במה מדובר?

כדי להביא לידי השפעה תקשורתית מרבית, האם אתם מוצאים את עצמכם תמיד בעמדת מגננה? האם היריבים יוצרים את מסגרת הניסוח לחדשות במקום שאתם תעשו זאת? החדשות אינן קשורות רק בקבוצה שלכם או בדוח שלכם, הן קשורות למשהו גדול יותר, דרמטי יותר, שישפיע על אנשים רבים בבוא העת. תמצתו את הסוגיה המורכבת שלכם בשניים או שלושה מסרים עיקריים. היצמדו למסרים, וחזרו עליהם בכל הזדמנות.

צרו את המסר שלכם:

  • – הגדירו את בעיה
  • – הגדירו את הפתרון
  • – מהי הפעולה הנדרשת?

בחרו והכשירו דוברים: מי הם השליחים הטובים ביותר כדי להגיע לקהלי היעד שלכם?

התמקדו בעיתונאים ספציפיים כמטרה ופתחו מסד נתוני מדיה, הגדירו לאילו ערוצי תקשורת אתם מבקשים להגיע ואל מי בהם, כמו כן קבעו את סדר הקדימויות.

הפיקו חומרים להעברה

  • – הודעות רשמיות/הודעות לעיתונות. מתי תפיצו?
  • – ערכת עיתונות
  • – דיווחים
  • – כרטיסי ציון
  • #תדריכים למדיה: לאילו עיתונאים חשוב להציע הסברים ושיחות רקע מקיפות יותר ?
  • #מכרו סיפורים לעיתונאים: אילו סיפורים תמכרו לאילו עיתונאים?
  • #אירועי מדיה: אילו סוגים של אירועים יעזרו לכם להיכנס לחדשות ולהעביר את המסר שלכם?
  • #מאמרים אישיים: האם תוכלו להגיש לעיתונים הנפוצים יותר?
  • #תכניות אירוח ברדיו ובטלוויזיה: אילו תכניות? מי הם הדוברים הטובים ביותר לערוץ זה?
  • #מכתבים למערכת: מתי תגישו? האם תוכלו ליזום מכתבים רבים בסוגיה שלכם?
  • #תכניות אקטואליה ברדיו: האם הן מתאימות לעניינכם? אם כן, מתי תיצרו אותן?
  • #אתר/נוכחות ברשת: כיצד תוכלו לשלב את האינטרנט?
  • #הודעות שירות לציבור, פרסומים: רדיו, טלוויזיה או עיתון? איזו זווית?
  • #אחרים: מה הם הרעיונות שלכם לדרכים שתוכלו להעביר בהן את המסר שלכם לאמצעי התקשורת?

עקבו אחר הסיקור ובדקו האם העברתם את המסרים בצורה ברורה? מה ניתן לשפר בפעם הבאה? מה נכנס ומה לא? כמו כן ניתן להשתמש בסיקור ובהצלחות שלכם לצורך גיוס משאבים.