הניצחונות שלנו

תחבורה ציבורית

תחבורה ציבורית יעילה ומתואמת יכולה להציע לכולנו אפשרויות מגוונות להגיע ליעדנו באופן מהיר ונוח. כל זאת מתגבר למול המציאות הישראלית הסואנת והפקוקה. גידול האוכלוסין ומשבר האקלים אשר נוכחים ברקע, מכריחים אותנו להסתכל לרכב הפרטי בעיניים, ולהבין כי אינו פתרון עוד. תחבורה ציבורית טובה ומתקדמת, היא צו השעה והסיבות רק מצטברות. החל בכך שנפסיק לעמוד בפקקים, דרך הפחתת הפגיעה בשטחים הפתוחים והפליטות המזהמות, ועד לחיסכון הכלכלי האדיר.

במהלך השנים הובלנו מספר קמפיינים בנושא:

  • הקמפיין לסלילת מסילת הרכבת המהירה לירושלים:

במשך שנים רבות לא הייתה מחוברת בירת ישראל למסילת רכבת. כדי לתקן את המצב המעוות,  רכבת ישראל הציעה בשנת 1999 מספר אפשרויות לחיבורה של עיר הקודש אל רשת המסילות הארצית. בין ההצעות שהועלו, היו שדרוג קו הרכבת הישן שהתנוון לו זה מכבר; הצבת מסילה בתוואי שעובר דרך השטחים, או בניית פסי רכבת לאורכו של כביש אחד (הצעה אשר זכתה לכינוי הלא אטרקטיבי A1).

פעילי.ות מגמה ירוקה בירושלים הבינו מהר מאוד שאפשרות A1 היא היחידה שיכולה באמת להוות אלטרנטיבה לנסיעה ברכב הפרטי. נראה היה שכל אפשרות אחרת משמעותה זריקת כסף לפח. אולם, כדרכן של חלופות יעילות במיוחד, הצבת מסילה לאורך כביש אחד הייתה האפשרות היקרה ביותר מבין ההצעות. לכן, בשנת 2000 החליטו פעילי.ות מגמה ירוקה לעזור למדינה לקבל את ההחלטה הנכונה: שלטים, מפות ודפי מידע מפורטים חולקו לכל דורש.ת, אבל למרות המאמצים הרבים, הציבור בישראל לא הצליח לקלוט את המסר המורכב. לפיכך, הוחלט להחליף את המסר.

“לירושלים חסרה הרכבת המהירה” קראו הפעילים.ות בהפגנות ורקעו הפילים בגן החיות התנ”כי כשעליהם שלטים בתוואי הרכבת. בעקבות המאבק אישרו מוסדות התכנון את “חלופת הרכבת המהירה A1”, במקביל לשדרוג הקו הישן, המסומל, כמה אירוני, באות S.

בכך הושג הניצחון הראשון, בזכות פישוט המסר והבלטת היתרון. לולא הצליח הקמפיין, נראה שהחלופה הנבחרת הייתה מביאה לבחירת תוואי שזמן הנסיעה בו ארוך משעה ואינו מגיע למרכז העיר. בנוסף, סלילתו הייתה פוגעת באופן אנוש באזור נחל שורק.

על מנת לשמר את ההישג, יצאה מירושלים אחת לשנה “צעדת הרכבת”. בכל פעם צעדנו במסלול אחר במורד הרי יהודה, ובכיף גדול והרבה רעש ליווינו את יישום ההחלטה עד שהבניה נראתה בשטח.

  • יצירת קו אוטובוס ישיר מהנגב המערבי לתל אביב:

בהובלת תא מגמה ירוקה במכללת ספיר, רכז פרויקט “עושים שכונה” בעמותת רוח חדשה ערן בן נון והפעיל החברתי אביחי שלי, נחנך בשנת 2012 קו 378, שמאפשר הגעה מהפריפריה למרכז בתוך שעה, ועובר בנתיבות ושדרות.

מקבלי.ות ההחלטות, שעד אז טענו כי הדבר לא בוצע עד כה בשל שיקולי כדאיות, לא יכלו להמשיך להתעלם עוד. בעקבות שורה של הפגנות, ולאחר שאספו פעילי.ות מגמה ירוקה 23,000 חתימות, יצאה ההכרזה על הקו החדש!

מוביל המאבק היה אביחי שלי, פעיל חברתי, תושב נתיבות, עיוור ולקוי שמיעה שרצה פשוט להגיע למקום עבודתו בת”א. המאבק הביא אותו להרבה מעבר לכך, ועל כך הוא צירף לתואר “חתן התנ”ך העולמי” גם את פרס הגלובוס הירוק.

ערן בן נון, ממובילי המאבק, סיפר: “זה לא היה עובד בלי אביחי והמעורבות של התושבים.ות, והאמת היא שהופתענו כשמנכ”ל חברת מטרופולין הזמין אותנו להציג בפניו את התוכנית. כיף לדעת שהשינוי שעשינו משפיע עד היום על חיים של אנשים ומקל עליהם”.

  • קמפיין תחבורה ציבורית והקמת פורום מנכ”לים:

נושא התחבורה הציבורית בער בעורקי הסטודנטים.ות במגמה ירוקה כמעט מאז תחילת הדרך. הפעילות.ים בתאים השונים ראו את העדפתו של משרד התחבורה לקדם כבישים, ואת חברות התחבורה הציבורית נלחמות זו בזו. אל מול המחזה, העלו הפעילים.ות קולות מחאה שהצטברו והגיעו לכדי מאבק ארצי.

דרך הפעולה שנבחרה הייתה הידברות עם כל הגורמים, במקביל לפעילות ציבורית. ואכן, שיתוף פעולה בין מגמה ירוקה, ארגון תחבורה היום ומחר, והחברה להגנת הטבע, יצר לובי משמעותי. באמצעות הלחץ שהפעלנו, התכנסו לראשונה מנכ”לי חברות התחבורה הציבורית בארץ יחד עם נציגי.ות משרד התחבורה וגורמים נוספים לדיון בנושא בשנת 2004. פעילי.ות מגמה שנכחו במקום התרגשו לראות את הנציגים.ות יושבים.ות יחדיו לשולחן, ומדברים.ות על הנושא הבוער: שיתוף פעולה שיגרום לייעול התחבורה הציבורית, וליצירת חלופה ראויה למתחרה הראשי – הרכב הפרטי. כדי לעורר את דעת הקהל לנושא, התקיים בספטמבר 2004 לראשונה בישראל יום התחבורה הציבורית. הפעילות הצבעונית בתל אביב ובירושלים יצרה הד תקשורתי מרשים. כתוצאה מכך, יום התחבורה הציבורית ב-2005 כבר נחגג בשיתוף פעולה רחב בין הארגונים הירוקים, משרד התחבורה, חברות התחבורה הציבורית, ועיריות ירושלים, חיפה, תל אביב ובאר שבע.

אחת מתוצאות הקמפיין הוא קמפיין תגובה, בו בשנת 2006 החלו לצאת חברות אגד ודן במכירת כרטיסי חופשי חודשי בהנחה משמעותית לסטודנטים.ות. אין ספק שזה עוד צעד משמעותי בדרך לעודד את כולנו להעדיף כמה שיותר את השימוש בתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

הדרך ליצירת קווי תחבורה ציבורית יעילים ואיכותיים שישרתו את כל אזרחי.ות ישראל, עוד לא תמה. התחנה הבאה – נת״צ ברחוב עזה בירושלים. הצטרפו אלינו! המאבק בעיצומו.

 

 

 

 

תכניסו אותי לעניינים!

את.ה יוצא.ת? נורא חם בחוץ!
תשאיר.י פרטים
ונשמור אותך בעניינים.