הניצחונות שלנו

עירוניות בת קיימא

עירוניות בת-קיימא היא כזו ששמה במרכז את האיזון בין הצורך בצמיחה עירונית, לבין שמירה על הסביבה והתושבים.ות החיים.ות בה. הקשר בין מגמה ירוקה לעירוניות בת קיימא הוא קשר הדוק ובלתי ניתן להפרדה. אנחנו חולמים.ות על עיר שנוכל ללכת בה באמת, מהמקום ממנו יצאנו למקום אליו אנחנו רוצים.ות להגיע. עירוניות בת-קיימא היא לא רק נוחה יותר, היא גם בריאה יותר, כלכלית יותר וצודקת יותר.

במהלך השנים הובלנו מספר קמפיינים בנושא:

  • השפעה על תוכנית המתאר של באר שבע 2030:
    ב-2019 שלחנו הערות לתוכנית המתאר של באר שבע וחלק משמעותי מהן התקבלו בוועדה המקומית. הנה השינויים שהצלחנו להכניס:
  •  קביעת שלביות ביישום תכנית המתאר, שמבטיחה קודם השקעה ופיתוח בשכונות הקיימות והוותיקות ורק לאחר מכן הקמת שכונות חדשות.
  • הכנסה של קידום תחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה ברגל לפרק המטרות של תכנית המתאר.
  • הוספת שלב בחינת אפשרות לתחבורה ציבורית, כתנאי לאישור תכניות בינוי גדולות. בנוסף לכך, תיבחן האפשרות לקדם תשתיות לתחבורה ציבורית באזורי תעסוקה.
  • כל תכנית בנייה ופיתוח תצטרך לקחת בחשבון את הולכי הרגל, ואת צרכיהם.ן (לדוגמא הצללה), ותיבחן על פי ההשפעה שלה על הולכי הרגל.
  • תכניות פינוי-בינוי יחויבו לכלול נספח חברתי ובו כלים למניעת דחיקה של אוכלוסיות פגיעות.
  • המאבק להנמכת כיכר דיזנגוף:

ב-1978 שינתה הכיכר את פניה והפכה לכיכר דו-מפלסית. בגרסתה זו, המרחב הציבורי הוגבה במספר מטרים מעל למפלס הרחוב והפך לחצר אחורית מוזנחת, זאת בעוד שמפלס הקרקע יועד לתנועת רכבים בלבד והפך את הצומת לסואן, רועש ומזוהם.

בשנת 2011 הקמנו את “החזית להורדת כיכר דיזנגוף”, כדי להזכיר לעיריית ת”א-יפו את המפגע הסביבתי-חברתי בכיכר ולגרום לקברניטי.ות העיר להתעורר ולשנות את המצב. היינו קבוצת תושבים.ות, שהבינו שהעיר שייכת קודם כל להולכי.ות הרגל שלה, ושזכותם.ן לחיות במרחבים ציבוריים איכותיים, נגישים וידידותיים.

התחנה הכמעט אחרונה של המאבק הייתה אקט שיתוף ציבור ובעלי עניין, שבמרכזו עמדה התערוכה התכנונית שיזמנו: “כיכר דיזנגוף בגובה העיניים”. התערוכה הציגה למעלה מעשר הצעות של אדריכלים.ות צעירים.ות שהציגו תכניות חדשניות לכיכר המונמכת והביאו את הבשורה אל הקומה ה- 12 בבניין העירייה. יחד עם חברי.ות המועצה דאז, שרון מלכי ונח עפרון הצלחנו להוביל את העירייה לצאת לסקר כלל עירוני בנושא שהראה רוב גורף לכיכר מונמכת.

בזכות מאבק התושבים.ות, ב-1 בפברואר 2016 קיבלה עיריית תל אביב החלטה להחזיר את כיכר דיזנגוף לתצורתה המקורית. הריסת הכיכר התבצעה בינואר 2017, ובספטמבר 2018 נפתחו כל הכבישים הסובבים את הכיכר, הוכשרו לתנועה שבילי האופניים והוצבו משטחי דשא סביב הכיכר המחודשת.

ההצלחה אמנם לא הייתה מושלמת, שכן גם אחרי המאבק הממושך – העירייה לא שיתפה את הציבור בתכנון הכיכר החדשה, והביאה לכריתתם המיותרת של 11 עצים עתיקים בני שמונים שנה. אבל עם זאת, בלמנו גם את בניית החניון המיותר והמזהם שתוכנן; כזה שהיה גובה מחיר כבד עוד יותר. למרות הכול, המאבק הצליח – כיכר דיזנגוף “ירדה לעם״.

 

 

 

תכניסו אותי לעניינים!

את.ה יוצא.ת? נורא חם בחוץ!
תשאיר.י פרטים
ונשמור אותך בעניינים.