הים חשוב לך? הצטרפו אלינו!

שמירה על מגוון ביולוגי

תא חדרה

תא ים וחופים קיים מעל עשור ופועל נמרצות על מנת לשמור על הסביבה החופית והימית שלנו. קידוחי הגז והנפט, הזרמת השפכים, הדיג הלא מבוקר והבניה המאסיבית בחופים – מחרבים את הים שלנו.

הים מהווה חלק משמעותי במיתון שינויי האקלים ומייצר 50% מהחמצן שאנו נושמים, זאת בזכות האצות שסופחות פחמן דו חמצני ופולטות חמצן (ממש כמו יער במים!). ים בריא מאפשר ניהול סיכונים כמו התמוטטות מצוקי החוף, התפרצות מדוזות והתפשטות מינים פולשים ארסיים.

הקמפיין הנוכחי שלנו עוסק באיסור דיג המכמורות ההרסני. דיג מכמורת הוא שיטת דיג בה ספינה גוררת רשת על גבי קרקעית הים, ולוכדת את בעלי החיים הנקרים בדרכה. חלק מציוד הדיג, כגון “דלתות” הרשת (לוחיות מתכת השומרות על הרשת פתוחה במהלך הגרירה) וכבלי הקרקעית, נגרר בתוך המצע החולי וחורץ אותו כמו מחרשה בשדה. בישראל פעילות כיום 16 ספינות מכמורת בלבד (על ידי פחות כ-50 דייגים ברישיון).

מדובר בשיטת דיג לא סלקטיבית בה שיעור שלל הלוואי, הכולל דגיגים צעירים, מינים לא מסחריים ומינים מוגנים כמו דולפינים, גבוה במיוחד. בישראל, אחוז שלל הלוואי עומד על מעל 50%, כשמרבית המינים העולים ברשת חסרי ערך מסחרי.

דיג מכמורת נחשב ההרסני ביותר מבין שיטות הדיג, כשהנזקים הישירים והעקיפים של ענף זה נחשבים לאחד האיומים הגדולים על הסביבה הימית. פעולת הגרירה הנהוגה בדיג מכמורות, גורמת נזק כבד לתשתית האקולוגית הימית, ומשמידה בתי גידול של מינים שונים. בנוסף, חרישת הקרקעית משחררת למים פחמן שהיה אצור בקרקעית הים, דבר שמגדיל את תהליך עליית החומציות של הים, ומחריף את שינויי האקלים.

בנוסף, הנזק לא שווה את התועלת – דיג המכמורת מהווה רק כ-1% מסך צריכת הדגים בישראל ולעומת זאת היקף השפעתו על הסביבה דרמטית!

גם במסדרונות הממשלה, ברור שדיג המכמורות הוא בעיה שיש לפתור. בשנת 2016 בוצעה רפורמה בנושא בהובלת אגף הדיג במשרד החקלאות. הרפורמה כללה מספר צעדים משמעותיים לכיוון ניהול דיג מקיים יותר, ביניהם השבתה של 9 ספינות מכמורת ופיצוי בעליהן. אך המאבק טרם הושלם!

אנו דורשים.ות שתקנות הדיג ישונו כך שדיג המכמורת ייאסר לחלוטין. בנוסף, יינתנו 40 מיליון שקל לפיצוי הדייגים על מנת לבצע מעבר צודק מבלי לפגוע בדייגים.

הים חשוב לך? הצטרפו אלינו!

 

 

 

 

תכניסו אותי לעניינים!

את.ה יוצא.ת? נורא חם בחוץ!
תשאיר.י פרטים
ונשמור אותך בעניינים.