“למען עתיד ילדינו”: לראשונה – הסיעות בבחירות בבאר שבע הציגו חזון סביבתי

ארבעה נציגים מרשימות הרצות למועצת העיר השתתפו בפאנל מיוחד בהשתתפות עשרות תושבים, וחשפו את הפעילות האקלימית שיקדמו עם בחירתם. ראש העיר, רוביק דנילוביץ’, לא שלח נציג. תום יגיל, מנהל ארגון קהילתי במגמה ירוקה ותושב באר שבע: “אנחנו עסוקים במלחמה ובצדק, אבל הבחירות גורליות ואסור לנו להזניח גם את משבר האקלים, שמאיים על עתיד באר שבע”

צילום: מגמה ירוקה

הבחירות המקומיות מתחממות: נציגים מארבע סיעות השתתפו השבוע בפאנל מיוחד שעסק בחזון סביבתי עבור תושבי באר שבע. בלט בהיעדרו – אף נציג מטעם סיעתו של ראש העיר רוביק דנילוביץ’ לא התייצב. האירוע, שנערך ביום שני במשרדי WORKIES בהשתתפות עשרות מתושבי העיר, הוא שיאו של קורס “מנהיגות בלב מדבר” של ארגון מגמה ירוקה בשיתוף שבועת האדמה, שפועלים למען חזון וצדק סביבתי.

 

הנציגים שוחחו על הסכנות והאתגרים של העיר מבחינת היערכות למשבר האקלים, על היכולת של הרשות המקומית לפעול לצמצום פליטות, על כך שבאר שבע היא עיר מדברית ואיך שניתן לנצל עובדה זו לטובת התייעלות אנרגטית, וכן על הכלים שעומדים בידי נציגי מועצת העיר להגנה על התושבים.

 

התושבים שהגיעו הפגינו סקרנות ושאלו שאלות סביבתיות בוערות מחיי היומיום שלהם, ובהן נושאי פסולת והצטברותה במרחב הציבורי, בנייה ירוקה של השכונות החדשות, צמחייה עירונית ושמירה על הפארקים והשטחים הפתוחים.

 

המחזורים הקודמים הצמיחו יוזמות סביבתיות מוצלחות שפעילות עד היום בבאר שבע, בהן רשת הקומופסטרים העירונית, מיזם שהוקם ב-2021 במסגרת הקורס ומטרתו הייתה לחזק את תודעת הקיימות ולהנגישה ברחבי העיר. המיזם זכה להצלחה גדולה, כאשר בזכותו הוקמו 50 קומפוסטרים ברחבי העיר כאשר קומפוסטרים נוספים בתהליך הקמה והתופעה הולכת וצוברת תאוצה בעיר. יוזמת הקומפוסטרים הצליחה הביא לחיבור עמוק יותר בין  קהילות מקומיות, והגבירה את לקיחת האחריות על הסביבה ועל הפסולת בקרב אותן קהילות. סיפור הצלחה נוסף שנולד בקורס הוא המאבק להצללת העיר שטופת השמש. קבוצת פעילים מהקורס יזמה מהלך להצללה מלאכותית באופן נרחב ושיטתי ברחובות באר שבע, כך שתגונן על תושבי העיר מפני השמש הקופחת, דבר המסייע לתושבים להתנייד בצורה נעימה יותר ברחבי העיר, ומסייע במיוחד לאוכלוסיות חשופות ופגיעות יותר כמו קשישים, ילדים ועובדי ניקיון.

 

השנה, צמחו מתוך הקורס פרויקט חינוך סביבתי, אשר ינגיש את נושאי הקיימות והשימוש החוזר בבתי הספר בעיר, פרויקט הצלת מזון במסגרתו מתנדבים מצילים עשרות ארגזים של פירות וירקות ודואגים לחלק אותם לקהילה בבאר שבע כדי לצמצם בזבוז ופליטת גזי חממה, וכן הפאנל המדובר, אותו ארגנו והנחו בוגרי הקורס ואליו הוזמנו נציגים מכל הרשימות המתמודדות בעיר.

 

ג׳ולי קייט, יו״ר סיעת באר שבע ביתנו: “אני לא מומחית לאיכות הסביבה, אני לא מבינה גדולה במושגים מורכבים בתחום, אבל אני מבינה שבשביל שהילדים שלי והילדים שלהם יוכלו להנות מציוץ הציפורים והטבע כמוני צריך להתמודד עם משבר האקלים […] באר שבע עיר מדברית, ההתחממות פוגעת בה מאוד, אין צל בעיר. אין ניסיון לצמצם פליטות. אין תחבורה ציבורית נגישה”.

צילום: מגמה ירוקה

עידו אטיאס, יו”ר רשימת חוזה חדש לבאר שבעים: “סוגיית האקלים בוערת כאן ועכשיו, אסור להתעלם ממנה. מדובר בעיר חמה ומדברית והסכנות של משבר האקלים על אחת כמה וכמה משפיעות עליה. בין אם גלי חום, נדידת קרקעות וסופות חול, או פערים חברתיים […] צריך לתת מענה גם בתשתיות וגם בחוסן חברתי. הסתכלות האקלים צריכה להיכנס לכל הוועדות בפרספקטיבה רחבה”.

צילום: מגמה ירוקה

מזל טהר, מס׳ 2 בסיעת קהילה: “אין בעיר היערכות למשבר האקלים, אין כוח לוועדת איכות הסביבה. הוועדה היא רק בגדר המלצות. ארגונים ירוקים, תושבים ובעלי תפקידים יכולים להיפגש בוועדת איכות הסביבה ולהגיש תכניות – וזה רק בגדר המלצה […] יש רק מתאמת קיימות אחת בעיר, הדבר צריך להתרחב כדי שנוכל לכתוב תכנית ולהצהיר על משבר אקלימי […] יש סכנה לאוכלוסיות מוחלשות ובעלי חיים ומקרי אלימות שמתפרצים בעקבות החום. כשיורד הגשם הראשון יש הפסקות חשמל והרמזורים לא עובדים. אני לא רוצה לדעת מה יקרה במקרים חמורים יותר. האתגרים רבים ואנחנו כאן כדי לבצע אותם”.

 

צילום: מגמה ירוקה

 

יעל רונן, מס׳ 2 בסיעת שותפות: “הגורמים בבסיס משבר האקלים הם אותם הגורמים בבסיס האפליות בחברה. לא ניתן להיאבק באחד ולא להתייחס לשני, אף אחד מהם לא יוכל להשתנות אם לא נעבוד עליהם במקביל. זה למען העתיד שלנו. זה אתגר גדול, שגורם לנו לשנות את החברה שלנו באופן מהותי ולא נקודתי […] זה נשמע כמו חזון גדול אבל הזמנים דורשים מאיתנו חזון גדול, ובאר שבע מסוגלת לעמוד בו”.

צילום: מגמה ירוקה

תום יגיל, מנהל ארגון קהילתי במגמה ירוקה ותושב באר שבע: “כולנו עסוקים בימים אלה במלחמה ובצדק, אבל בעוד חודש וחצי יתקיימו בחירות מקומיות שיעצבו את החיים העירוניים שלנו ב-5 השנים הקרובות. ארגון מגמה ירוקה, שמרחיב בימים אלו את פעילותו בעיר וקורא לתושבים שאכפת להם להצטרף, ארגן פאנל סביבתי בב”ש עם מועמדים ומועמדות שיספקו תשובות על החזון שלהם ושלהן לעיר חמה שנתונה בסכנה עקב משבר האקלים. משבר האקלים לא מחכה שנסיים להתעסק בצרות האחרות שלנו, ולכן הגיע הזמן להיערכות אקלימית ראויה עבור כלל התושבים והתושבות בעיר”.

 

צילום: מגמה ירוקה

עוד חדשות

פורסם:
9.4.24 מקווה ישראל יושבת במרכז גוש דן והיא ריאה ירוקה עצומה ובה 3300 דונם של שטחים פתוחים. חברת “מקווה ישראל”
פורסם:
  בעקבות החלטת הממשלה לסגירת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה, מתקיים משא ומתן מול בעלי המפעלים על אופן הסגירה והיקף הפיצויים.
פורסם:
לאחר מאבק ממושך בכנסת ולחץ ציבורי אדיר, במהלכו שלחתם.ן מאות מיילים לוועדת הפנים והסביבה, לראשונה: המשרד להגנת הסביבה יחויב לפרסם
פורסם:
27.3.24 לרקע העובדה שבניגוד להיגיון, אף חבר ממשלה לא הגיע לוועידת האקלים השנתית של הארץ בבן גוריון, פעילי מגמה ירוקה
פורסם:
כבר חודשים ארוכים פעילי מגמה ירוקה דואגים שנושאים בוערים כמו היערכות עירונית למשבר האקלים, זיהום אוויר וסוגיות סביבתיות שונות יקבלו
פורסם:
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה היא המפעל המזהם ביותר בישראל. לאחרונה, נפתח להערות הציבור היתר הפליטה שלה, אישור המתיר את

את.ה יוצא.ת? נורא חם בחוץ!
תשאיר.י פרטים
ונשמור אותך בעניינים.