בחירות מקומיות 2024: היוזמות הסביבתיות שאולי פספסתם

כבר חודשים ארוכים פעילי מגמה ירוקה דואגים שנושאים בוערים כמו היערכות עירונית למשבר האקלים, זיהום אוויר וסוגיות סביבתיות שונות יקבלו ביטוי בבחירות לרשויות המקומיות. אז אחרי שהמועד נדחה פעמיים, יצאנו סוף סוף להצביע והתוצאות התקבלו: הגיע הזמן לסכם את העשייה.

29.2.24

צילום: גדעון מרקוביץ
צילום: גדעון מרקוביץ

 

חיפה

אזור חיפה הוא מהמובילים בארץ בתחלואת סרטן ואסתמה, ובמפרץ חיפה נמצאים המפעלים המזהמים ביותר במדינת ישראל. המפעלים המזהמים במפרץ חיפה ובראשם מתחם בתי הזיקוק (קבוצת בז”ן) עוברים פעם אחר פעם על תקנות חוק אוויר נקי בעבירות זיהום, תקלות חריגות ופליטת חומרים מסוכנים.
אחרי מאבק ארוך שנים של מגמה ירוקה והתושבים, אושרה תכנית לסגירת בז”ן אך אין עדיין תאריך סופי לסגירת המפעלים והזיהום ממשיך. בכלל, יש עוד שאלות רבות על איך תראה סגירת המפעלים, איך יתוכנן היום שאחרי וסוגיות סביבתיות-אקלימיות שונות שכלל אינן קשורות לזיהום אוויר.
פעילי מגמה ירוקה נאבקים למען נושאים אלה כל השנה, ולקראת הבחירות ביצעו מספר פעולות בכדי להביאם לסדר היום של המתמודדים השונים.
ב-20.9.23 התקיים פאנל בחירות סביבתי אליו הוזמנו המועמדים המובילים לראשות חיפה (יונה יהב, עינת קליש, אביהו האן, שרית גולן, דוד עציוני ויעקב בורובסקי). הפאנל אורגן על ידי מגמה ירוקה, החברה להגנת הטבע, מנקים את מפרץ חיפה, צלול, ועוד.
הפאנל שודר בשידור חי, לצפייה.

ב-20.2.24 התקיים דיבייט למועמדים לראשות העיר מטעם אוניברסיטת חיפה. פעילי מגמה ירוקה בתא חיפה הגיעו לאירוע במטרה להעלות מודעות לנושאים הסביבתיים השונים שעל הפרק. הפעילים עמדו עם שלטים בכניסה, תיעדו את האירוע בלייב בטוויטר עם תמונות והצהרות של המועמדים, ובכך הנגישו את האירוע למי שלא יכלו לנכוח בו.

פעילי תא חיפה ניסחו שאלות עבור המועמדים, ראיינו אותם והקליטו את תשובותיהם:

 

תל אביב

 

בפני העיר תל אביב-יפו עומדים אתגרים סביבתיים ואקלימיים שונים, ביניהם: משבר תחבורה חריף, משבר זיהום אוויר חמור הגובה יותר מ-1,000 איש מדי שנה באזור תל אביב, הצפות גשמים הפוקדות את כלל שכונות העיר ובפרט את אזור הדרום מדי שנה, וכן המאבק לפינוי התחנה המרכזית אשר גורמת לתחלואה עודפת כתוצאה מזיהום אוויר.
בעקבות כל אלה, יזמו פעילי מגמה ירוקה בתא אקלים בשיתוף מרכז השל לקיימות פאנל בחירות סביבתי-אקלימי בו נדרשו מועמדים מהסיעות השונות אשר הציגו מועמד לראשות העיר לחשוף את החזון שלהם לעתיד העיר וכן את תכנית ההיערכות למשבר האקלים. בפאנל השתתפו: גיא אבנר (יש עתיד והתל אביביים, בראשות ארנה ברביבאי), איתמר אבנרי (כולנו העיר, בראשות אמיר בדראן) וזהר טל (תקווה חדשה לתל אביב, בראשות יובל צלנר).
מאיה נורי, הנציגה מטעם תל אביב 1 בראשות רון חולדאי ביטלה הגעה לאירוע מספר ימים לפני שהתקיים, בעקבות כך יצא קמפיין מיילים שקרא להגעת מתמודד.ת מסיעת ראש העיר, ולמרות זאת לא הגיע נציג מטעמם.

המשתתפים בפאנל ענו על שאלות בנושאים קריטיים נוספים לחיי היום-יום של התושבים כגון פסולת, שמירה על רצועת החוף, אנרגיה מתחדשת, שטחים פתוחים בעיר ועוד.

באר שבע

 

באר שבע היא עיר מדברית שעומדת בפני אתגרים אקלימיים שונים. מידבור, בעיות בפינוי פסולת, פערים חברתיים והצורך בהצללה שתגונן מפני השמש הקופחת הן רק חלק מהן. בוגרי קורס “מנהיגות בלב מדבר” של מגמה ירוקה בשיתוף שבועת האדמה, קיימו פאנל בחירות מקומיות בעיר, בהשתתפות נציגים מסיעות שונות בעיר, הנציגים שוחחו על הסכנות והאתגרים של העיר מבחינת היערכות למשבר האקלים, על היכולת של הרשות המקומית לפעול לצמצום פליטות, על ההזדמנות בניצול האופי המדברי של העיר לטובת התייעלות אנרגטית, וכן על הכלים שעומדים בידי נציגי מועצת העיר להגנה על התושבים.

התושבים שהגיעו הפגינו סקרנות ושאלו שאלות סביבתיות בוערות מחיי היומיום שלהם, ובהן נושאי פסולת והצטברותה במרחב הציבורי, בנייה ירוקה של השכונות החדשות, צמחייה עירונית ושמירה על הפארקים והשטחים הפתוחים.

בפאנל השתתפו ג׳ולי קייט (יו״ר סיעת באר שבע ביתנו), עידו אטיאס (יו”ר רשימת חוזה חדש לבאר שבעים), מזל טהר (מס׳ 2 בסיעת קהילה) ויעל רונן (מס׳ 2 בסיעת שותפות)

לקריאה מורחבת

 

קיט בחירות

 

בנוסף לכל אלה, פורסם קיט בחירות מקומיות עם כל השלבים לבניית קמפיין כמו גם כלים פרקטיים, פוסטרים וסטיקרים, וטיפים בנושאי דיגיטל, קהילה, חוגי בית, קשרי ממשל ודוברות.

 

אנחנו מקווים שהנציגים שנבחרו יפעלו למען הסביבה והבריאות שלנו ב-5 השנים הקרובות, ויודעים שבמידה וזה לא יקרה, יש מי שישימו עליהם עין.

עוד חדשות

פורסם:
9.4.24 מקווה ישראל יושבת במרכז גוש דן והיא ריאה ירוקה עצומה ובה 3300 דונם של שטחים פתוחים. חברת “מקווה ישראל”
פורסם:
  בעקבות החלטת הממשלה לסגירת התעשייה המזהמת במפרץ חיפה, מתקיים משא ומתן מול בעלי המפעלים על אופן הסגירה והיקף הפיצויים.
פורסם:
לאחר מאבק ממושך בכנסת ולחץ ציבורי אדיר, במהלכו שלחתם.ן מאות מיילים לוועדת הפנים והסביבה, לראשונה: המשרד להגנת הסביבה יחויב לפרסם
פורסם:
27.3.24 לרקע העובדה שבניגוד להיגיון, אף חבר ממשלה לא הגיע לוועידת האקלים השנתית של הארץ בבן גוריון, פעילי מגמה ירוקה
פורסם:
ארבעה נציגים מרשימות הרצות למועצת העיר השתתפו בפאנל מיוחד בהשתתפות עשרות תושבים, וחשפו את הפעילות האקלימית שיקדמו עם בחירתם. ראש
פורסם:
תחנת הכוח אורות רבין בחדרה היא המפעל המזהם ביותר בישראל. לאחרונה, נפתח להערות הציבור היתר הפליטה שלה, אישור המתיר את

את.ה יוצא.ת? נורא חם בחוץ!
תשאיר.י פרטים
ונשמור אותך בעניינים.